Modificari in legislatia pentru protectia consumatorilor cu credite

In Monitorul Oficial nr.0389 din 11 iunie 2010 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr.50 privind contractele de credit pentru consumatori prin care se transpune si se implementeaza in legislatia romaneasca Directiva 48/2008/CE a Parlamentului European privind contractele de credit pentru consumatori. Avand in vedere dispozitiile Ordonatei, in termen de 10 zile toate bancile din Romania sunt obligate sa modifice contracte de credit noi pentru adaptare la conditiile legale in vigoare, iar pentru contractele in sold bancile au la dispozitie 90 de zile pentru intocmirea actelor aditionale cu clientii.

Prevederile legale si implicatiile acestora:

Cea mai importanta obligatie este aceea de a alinia costurile contractelor cu dobanda variabila in mod obligatoriu la Euribor/Libor/Robor/rata dobanzii de referinta a BNR +marja fixa si de a modifica structura de comisioane pentru orice tip de contract prin limitarea numarului acestora si mentionarea expresa a tuturor costurilor.

• Costuri limitate in contracte – se percepe numai comision de analiza, administrare credit sau administrare cont curent, compesatie în cazul rambursarii anticipate de maxim 1% la creditele cu dobanda fixa, costuri de asigurare, si un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorului. Toate aceste costuri trebuie mentionate expres in contract si nu pot fi modificate cu exceptia comisioanelor de cont curent.

• Consumatorii nu pot renunta la drepturile conferite de ordonanta.

• Dobanda penalizatoare in caz de restante este limitata la 2 procente peste dobada curenta in anumite situatii speciale-debitorul : este in somaj, sufera ajustari drastice ale veniturilor, concediu de boală prelungit, divort, deces

• Obligativitatea consultarii CRB si BC gratuit pentru solicitantii de credit carora nu li se acorda creditul

• Nu se poate percepe comision de analiza în cazul în care nu se aproba creditul

• Notificarea clientului si grafic nou la fiecare modificare de dobanda

• Bancile sunt obligate sa solutioneze reclamatiile clientilor legate la credite sau acordarea acestora in termen de 30 de zile

• Rezilierea unilaterala a contractului nu este permisa nici macar atunci cand prin comportamentul sau debitorul afecteaza reputatia Bancii sau nu vrea sa accepte o modificare de costuri in contract

Articole similare

One Thought to “Modificari in legislatia pentru protectia consumatorilor cu credite”

  1. […] Odata cu aplicarea (la sfarsitul lunii iunie) a noii legislatii europene in privinta protectiei consumatorilor, in relatia cu bancile, comisionul de rambursare este eliminat complet sau plafonat la maxim 1%(doar in cazul creditelor cu dobanda fixa). Este totusi important de mentionat ca bancile au un termen limita de 3 luni pentru aplicarea legii in cazul clientilor existenti, fiind astfel posibil ca unele banci sa se alinieze abia la sfarsitul lunii septembrie. (detalii suplimentare despre noua legislatie pentru protectia consumatorilor). […]

Comentariul tau aici